Baroul Cluj deschide cutia Pandorei publicității avocaților

Barou Cluj reguli publicitate avocati
Baroul Cluj deschide cutia Pandorei publicității avocaților

Baroul Cluj ia măsuri împotriva acelor avocați care au site-uri ce includ denumiri generice sau își fac publicitate plătită cu Google. Astfel, acesta a publicat Hotărârea nr 108 din 13 mai prin care se impun câteva măsuri. Cea mai importantă dintre acestea este interzicerea folosirii sistemului Google Ads a promovării serviciilor proprii prin cuvintele „avocat Cluj” și „avocatură Cluj”.

Dacă totul decurge „așa cum trebuie” vom avea de-a face cu ceva asemănător unui bulgăre de zăpadă. Care, cred eu, într-un final va conduce la normalitate. Dar, mai întâi, să înțelegem despre ce este vorba…

Pe cutia Pandorei scrie avocat…

Orice avocat își dorește clienți, să fie găsit de cineva care caută un astfel de serviciu într-un anume oraș din țară. Indiferent că este din Timișoara, Cluj sau București, justițiabilul va căuta cu Google mereu ceva de genul: „avocat timisoara”! Sau, mă rog, „avocat cluj”, „avocat bucuresti”, etc.

Toată lumea, prin cuvântul avocat, înțelege un serviciu. Comportamentul online ne arată asta

Este deci de la sine înțeles ca oamenii, justițiabilii, asimilează temenului avocat o gamă de servicii, el nu va căuta pe internet în niciun caz „servicii de asistență juridică” sau „de reprezentare în instanță”. Ei caută simplu: avocat și numele orașului. Prin urmare, în orice loc din România ai încerca, vei găsi anunțuri sponsorizate de avocați! Vezi la Timișoara

După cum vedeți, și la Timișoara este plin de anunțuri sponsorizate

Probabil că barourile ar trebui să se adapteze la comportamentul utilizatorului, al celui care caută servicii de avocatură.

O hotărâre dată pentru un singur avocat dar care va produce efecte naționale

O altă măsură ce rezultă din hotărâre este interzicerea folosirii de site-uri formate din nume de domeniu compuse exclusiv din cuvinte generice, respectiv avocat și avocatură. În opinia noastră, aceasta este o acțiune cu dedicație specială, întrucât sunt foarte puține nume de domeniu care se folosesc doar cuvintele avocat și avocatură.

Hotărârea Baroului Cluj este îndreptată în mod evident împotriva avocatului Dan Chertes care are și site-ul AvocaturaAltfel, după cum puteți citi pe Clujust.ro.

Interzicerea site-urilor cu numele exclusiv „avocat” este inutilă

Baroul Cluj pleacă de la premiza că un site care conține doar avocat și/sau avocatură fără a fi indicat și numele cabinetului sau societății de avocați obține un avantaj în promvarea față de alți confrați. Este o eroare. Dacă această hotărâre ar fi venit acum 15-20 de ani da, puteam accepta această idee. Însă, acum, simplul fapt că ai un site care conține cuvântul cheie „avocat” nu te favorizează absolut deloc!

Motoarele de căutare folosesc cu totul alte criterii în ierarhizarea site-urilor la modul general, iar includerea unui cuvânt cheie (keyword) în numele de domeniu, oricare ar fi el, avocat sau avocatură, nu aduce niciun avantaj. Cu alte cuvinte, nu face concurență neloială celorlalți avocați! Ierarhizarea site-urilor care oferă servicii avocațiale se face în funcție de conținutul acestora, de utilitatea lor, nicidecum de denumire. Și mai altfel spus, dacă un site s-ar numi pisicuta.ro și acesta ar fi bine realizat în conținutul său relativ la avocatură, ar apărea cu siguranță înaintea unuia care s-ar numi (de exemplu) avocat-procopie.ro!

Pentru înțelegerea fenomenului, de ce un site nu este relevant doar după numele de domeniu, vă invit să citiți articolul SEO practic: keywordul din URL. Este făcută inclusiv o referire la site-urile de avocați…

Așadar, din acest punct de vedere, Hotărârea Baroului Cluj a venit „tardiv de târziu”!

Aria de acoperire a Hotărârii

Hotărârea baroului nu doar că este inutilă în acest sens, ci are și adresă concretă 1-2 siteuri din Cluj. Deci, pare a fi expresia unei răfuieli cu Dan Cherteș, ceea ce nu este obiectul articolului de față. Trebuie însă să menționăm că există câteva site-uri care conțin exclusiv nume de avocat sau avocatură, dar pe care Google nici măcar nu le arată! De exemplu, chiar site-ul lui Dan Cherteș, cel care „a stat în gât” baroului Cluj.

Site-ul lui Cherteș, „invizibil” pe Google, face hotărârea baroului inutilă

Inclusiv la nivel de țară, de la orice barou ar veni, ar fi ca și inutilă. Nu-și (mai) are obiectul! Avocații care vor să se promoveze în mediul online au nevoie de servicii de marketing, nu de cumpărarea de domenii cu nume generice. Nici măcar de nume TLD superioare, cum este celălalt site al lui Chereches, chertes.legal care nici acesta nu apare pe Google la căutările după avocați în Cluj. Vezi mai jos…

Situația este generală pentru toată țara. De exemplu, site-ul avocat-timisoara.ro, deși este cumpărat, el nu este de găsit. Probabil nu a fost construit. La fel, site-ul avocat-bucuresti.ro, el există dar nu-l găsește oricine, nici cei interesați măcar!

Concluzie

Hotărârea care a stat la baza acestui articol va produce efecte în cascadă. Sunt sigur de asta. Pentru că în fiecare barou, orice avocat dornic de clientelă va folosi Google Ads. Iar ceilalți, care nu știu sau pur și simplu sunt atinși de invidie (o boală profesională, la fel ca la ziariști, actori și sportivi de performanță) vor fi atrași de ideile de la Cluj.

Pe de altă parte, un site care are un nume din acesta interzis, poate fi restaurat din câteva click-uri. Practic se cumpără un domeniu inofensiv și cel vechi se redirecționează. În fond, nu doar avocații au idei. Mai sunt și alții.

Opinia mea este că persoanele din conducerea baroului nu înțeleg funcționarea sistemului Google Ads.

cauta un avocat in Timisoara