Exclusiv pentru avocați! Cam așa am fi putut numi operațiunea Google de vânzare de domenii internet exclusiv pentru avocați, așa numitele TLD. Ce sunt acestea!? (TLD=Top Level Domain) Sunt terminațiile de la adresele site-urilor care, se spune, au fost create exclusiv pentru promovarea serviciilor juridice oferite de avocați. Adică, presupunem că un avocat pe nume John Travolta vrea un site și care să aibă o adresă absolut personalizată, atunci el va putea avea și înregistra domeniul „travolta.esq”. Sau „john-travolta.esq”, ori „travolta-new-york.esq”.
Domeniul TLD reprezintă acel fragment de la sfârșitul adresei, respectiv „esq”. Este o afacere în stil Google, concernul american a mai scos la vânzare câteva TLD-uri interesante. Amintim pe cele destinate profesorilor, taților (cel pentru mame este valabil de prin 2015), tehnicienilor, programatorilor, etc…
Bun, de ce ar vrea un avocat să aibă terminația adresei site-ului său în esq?
De ce ar vrea un avocat să cumpere esq!?
Terminația .esq provine de la cuvântul „esquire” ceea ce în SUA este un titlu atribuit avocaților. Înseamnă scutier, apărător…
Așadar dacă ați fi american și ați primi o carte de vizită pe care scrie „criminal-law-travolta.esq” ați avea deja toate informațiile, știți că aveți de-a face cu un avocat de drept penal. Ați ști exact cu ce se ocupă respectivul. La fel și cu profesorii, programatorii, sunt indicii care țin de prezentare, de promovare.
Este eficientă acest tip de promovare pentru una avocat? Veți înțelege mai jos…
Avocații din America plătesc bani grei pentru adrese personalizate
Vânzarea TLD-urilor pentru avocați s-a efectuat cu prețuri diferențiate pe parcursul a câtorva zile. Astfel, în prima zi prețul înregistrării a fost de 11.500 dolari plus 30 de dolari anual. Apoi, a doua zi un fel de înjumătățire a taxei unice, a treia zi altă înjumătățire a prețului din ziua anterioară și tot așa. Acum costul este unul obișnuit, respectiv 30 de dolari anual.
De ce a fost în prima zi un preț atât de mare? Simplu, pentru că un avocat care se respectă și-a rezervat deja numele personalizat. Cum s-ar zice, l-a ocupat deja. Putem bănui că s-au rezervat deja domenii precum „john-new-york.esq” și altele asemănătoare. Zilele următoare nu mai existau aceste domenii.
Am putea merge mai departe și să ne gândim că unele au fost cumpărate pentru revânzare.
Avantajele unui domeniu TLD special pentru avocați
Altfel spus, site-ul unui avocat, va fi indexat mai repede, mai bine și mai în față decât al altor avocați dacă acesta este un „esq”? Adică oferă acesta un avantaj față de adresele clasice? Din tot ce știm (de la Google) site-urile se indexează în funcșie de conșinutul acestora și nicidecum în funcție de TLD, țara de origine, extensie sau orice alt criteriu. Singurul criteriu este conținutul și valoarea intrinsecă a acestuia.
Oamenii când caută un avocat, de exemplu, vor tasta acest cuvânt și locația în browseru de pe Dektop sau telefonul mobil. Iar Google va afișa cele mai bune site-uri în funcție de conținutul acestora. Nu există niciun motiv să credem că va fi altfel. Google nu a spus niciodată că un TLD special pentru avocați sau profesori va determina o promovare mai bună.
Atunci de ce ar vrea cineva să dea câteva mii de dolari doar pentru trei litere? Răspunsul este unul dezarmant: pentru fițe! De fapt fiecare care are un nume de domeniu personalizat se gândește în primul rând la a fi ținut minte mai ușor. Ceea ce așa și este. Atâta doar că un avocat, de oriunde ar fi el, va fi afișat mai în față sau mai în spate în funcție de calitatea intrinisecă a site-ului său.
Numele de domenii speciale pentru avocați sau firme de avocatură au fost lansate din 2013. Dar deși a fost o adevărată goană după așa ceva, s-a demonstrat că acestea nu influennțează în niciun fel promovarea. Au fost nenumărate dezbateri, dar rezultatul a fost mereu același: dacă ai un site cu TLD special nu devii un avocat special. Totul depinde de ce ai în site.
» Should Lawyers Buy .law Domains?
» The Pros and Cons of .lawyer and .law Domain Names
Cum se promovează avocații din România
Trecând la chestiuni mai domestice, mai exact promovarea avocaților români, să enumerăm principalele metode de promovare ale acestora. Și adăugăm avantaje și dezavantaje, considerând că suntem toți la curent cu restricțiile impuse de profesie.
Înscrierea în directoare de promovare pentru avocați
Directoarele de promovare (care au diferite secțiuni, inclusiv pentru avocați, servicii juridice, scl.) sunt o metodă mai veche. Aceste directoare mai conțin adesea și capitole special destinate anunțurilor. Participarea la aceste directoare presupunea însă să ai un site.
Înscrierea era relativ simplă. Trimiteai o descriere a site-ului, în înscriai la secțiunea specială pentru serviciile de avocatură și un administrator aproba (sau nu). Scopul era acela de a genera trafic pentru site-ul dvs și a fi astfel mai bine văzuți de Google. În general sunt două categorii, free și premium. La cea free totul dura un timpiar la premium se aproba orice și oricând. Normal, fiind plătite, linkurile erau aprobate imediat.
Directoarele de promovare au căzut în desuetitudine. Ele erau folosite în primul rând pentru a crea trimiteri spre site-uri și astfel a avea trafic. Google prelua de aici informațiile despre site, dar acum le ignoră pe cele mai multe deoarece au ajuns depozite de texte fără valoare.
Și, la urma urmei, cine caută un avocat pe un site de genul „pagini aurii” sau carte de telefoane!? Acum, totul ar fi pe mâna celor de la Google.
Promovarea pe rețelele sociale
Promovarea pe Facebook, de exemplu, este actuală și se face relativ ușor. Aproape orice avocat sau casă de avocatură are cel puțin un cont în „Social Media”. Promovarea avocaților este relativ ieftină dacă se face la modul individual.
Marele dezavantaj al rețelelor sociale este tocmai faptul că sunt sociale. Te poți adresa din ce în ce mai puțin unor grupuri de oameni țintă. Aceasta deoarece autoritățile pun de fapt piedică dn ce în ce mai serios exploatării datelor personale. Acesta era marele avantaj al rețelelor sociale, că erau în posesia datelor personale. Un avocat care dorea acum 5 ani să publice o postare către un grup țintă bine definit, acum îi este din ce în ce mai greu să restrângă aria. Nu mai e cazul să vă reamintesc de numeroasele încălcări ale GDPR urmate de amenzi suportate de Facebook și Google.
Un alt posibil dezavantaj este acela că un avocat sau un arhitect sau orice altă profesie liberală, de exemplu, ar trebui să consume timp cu postările. Și nici clienții nu sunt întotdeauna cei așteptați. În social media de regulă sunt persoane mai puțin prospere.
Înființarea de site-uri, bloguri despre avocatură
Site-urile avocaților sunt cele mai eficiente surse de promovare a cabonetuelor, cele mai statornice dacă doriți. În general, acestea au bloguri iar pe ele sunt postate informații juridice care să capteze interesul cititorului. Cu cât mai multe informații, cu atât mai multe accesări
Dezavantajul site-urilor mi se par a fi costurile. Căci, spre deosebire de un cont social pe Facebook, unde nu te costă nimic, construcția unui site este relativ costisitoare, un preț de 500 de euro pare a fi rezonabil. Mai adăugați și întreținerea tehnică, activitatea de mentenanță și promovare și veți ajunge la niște costuri lunare. Dar, estefoarte adevărat, și rezultatele (numărul de clienți) sunt pe măsura investiției.
Participarea pe forumuri și portaluri
Este o modalitate ieftină de promovare a unui avocat și cabinetului său. Dar este mare consumatoare de timp. Trebuie să participați la discuții, să dați lămuriri (gratuite), să postați regulat. Totul în speranța că veți întâlni clientul potrivit din orașul dvs.
Sunt câteva portaluri care practică așa ceva, vă oferă spațiu și vă invită la activitate. Totuși, un avocat care petrece timp pe forumuri va munci la promovarea forumului sau portalului respectiv. În schimbul publicării numărului de telefon, adresă de e-mail și alte avantaje! Iar portalul va crește în popularitate și va pute atrage reclame plătite.
» Promovare gratuită pentru avocați pe avocatro.net
Publicitate plătită în ziare și publicații online
Conform reglementărilor introduse odată cu Hotărârea UNBR nr 195 din 2021 regulile de publicitate ale avocaților au devenit mai laxe. Există un ghid de utilizare al platformelor online și reguli de bune practici care practic permite unui avocat să folosească orice mijloc de publiciate online care-i stă la dispoziție.
Este o metodă destul de eficientă. Dacă textul publicat pe un site este bine scris, dacă site-ul este unul adecvat și nu blogul lui nea Pandele grădinarul, linkurile care vin spre site-ul dvs pot fi catalogate ca fiind foarte bune.
Singurul mare dezavantaj ar fi costul destul de ridicat. Plus faptul că un text publicitar odată publicat, nu mai poate suferi actualizări, decât contra-cost, evident.
Cea mai avantajoasă publicitate pentru avocați români!?
Greu de spus care este metoda cea mai bună. Cel mai probabil este că totul depinde de fiecare avocat în parte, de posibilitățile fiecărei societăți de avocatură. Până și considerațiile de mai sus ar putea fi considerate ca având o tentă personală. Una din variante ar fi și o combinație între două-trei din variantele de mai sus. Care să conțină elemente dintr-una combinate cu alta…
Dacă ați ajuns cu lectura până în acest punct, e foarte probabil că vă interesează o modalitate de promovare pentru cabinetul dvs de avocatură. Site-ul avocatim.ro este pregătit să vi-o ofere, aceasta va fi lansată în scurt timp. Vă sugerăm să vă înscrieți la newsletter pentru a fi la curent.
Post Scriptum:
Chiar există un fim cu John Travolta în rolul unui avocat de succes. Filmul „A Civil Action” la care mă refer, este însă de fapt o propagandă bună pentru serviciile unui mediator. Subtiltul filmului „Justiția are prețul ei” și acțiunea propriu-zisă, toate duc la concluzia că totul se poate negocia, media, judeca… Și că ar trebui să știm când să ne oprim!